De kracht van lokale marketing

/

Dichtbij, krachtig, duurzaam én effectief. Dat is lokale marketing. Van je lokale omgeving moet je het hebben. Althans, je lokale omgeving kan van veel toegevoegde waarde zijn. En zeker anno 2022. Want, door de groei in digitalisering, de verandering van het koopgedrag van consumenten en de groeiende mogelijkheden in advertentiestrategieën, reclames en promoties werkt lokale marketing beter dan ooit.

Lokale marketing is eigenlijk precies wat het zegt: een marketingstrategie gericht op een lokale (of regionale) doelgroep. Meestal wordt lokale marketing ingezet in de omgeving van je bedrijf of organisatie. Of dit nu een gemeente, een stad of een dorp is. En of het nu gericht is op bedrijven of consumenten; bij lokale marketing ligt de focus op de doelgroep binnen een plaatselijke omgeving.

Waarom lokale marketing?

Lokale marketing draait om twee dingen: lokale vindbaarheid en lokale zichtbaarheid. Dat zorgt voor een goede lokale positionering. Maar, wat houdt lokale marketing precies in? En waarom werkt het juist zo krachtig?

Lokale marketing is dus gericht op je omgeving. Hierbij is de kans groter dat je doelgroep al bekend is met je organisatie. Daarom kun je je marketing een stuk persoonlijker inzetten: je kunt je doelgroep daadwerkelijk betrekken doordat je al bent verbonden aan je doegroep en kunt inspelen op de interesses en connectie. Dit heeft een groot voordeel, want persoonlijke marketing heeft een kans op een hogere conversie.

Maar, daarnaast richten we ons als consument ook steeds meer op onze lokale omgeving. Dat is te zien aan de cijfers uit diverse Google statistieken:

  • Meer dan 93% van de consumenten doet hun dagelijks inkopen binnen 20 minuten van hun huisadres.
  • Zoekopdrachten voor ‘waar te koop’ en ‘bij mij in de buurt’ zijn de afgelopen 2 jaar met 200% gestegen.
  • Lokale wordt steeds populaireder: het blijkt dat we niet alleen op zoek zijn naar de lokale winkels, bedrijven en organisaties maar ook daadwerkelijk zoeken naar beoordelingen, de social media kanalen van bedrijven, openingstijden checken en ervaringen delen van winkels of restaurants.

Voordelen van lokale marketing

Naast dat consumenten dichtbij huis willen blijven en meer focussen op ‘lokaal’, zijn er nog meer voordelen verbonden aan lokale marketing;

  • Plaatselijke bedrijven hebben minder concurrenten dan internationale bedrijven. Hoe minder concurrentie betekent ook hoe groter de kans dat consumenten voor jou kiezen.
  • 46% van de zoekopdrachten heeft een lokale intentie. De doelgroep is daarom al ‘warm’ en zal ook daarom eerder voor je organisatie kiezen.
  • Mond-tot-mond reclame is nog steeds een van de meest effectieve manieren van reclame. Het blijkt dat 90% van de mensen vertrouwen heeft in een bedrijf of merk dat hen wordt aangeraden. Lokale marketing kan hier net dat laatste zetje in geven.
  • Een klant werven op afstand is leuk, maar de kans op een vervolgsamenwerking is klein. Lokale marketing is dus duurzaam en zorgt voor samenwerkingen op lange termijn.
  • Lokale marketing is marketing gericht op een doelgroep die je kent en begrijpt. Je kunt daardoor makkelijker inspelen op je doelgroep, bent bekend met de pijnpunten en kunt eerder een doelstelling behalen.

Hoe zet je lokale marketing in?

Lokale marketing kan via verschillende wegen en tools. Om je een eindje te helpen hebben we een aantal tools voor je op een rijtje gezet.

  • Google Ads:

Met Google Ads kun je gemakkelijk adverteren binnen een bepaalde regio. Zo verschijnen advertenties alleen wanneer iemand binnen dat gebied zoekt naar het product of de dienst die jij aanbiedt. Perfect om zo te beginnen je lokaal te profileren.

  • SEO:

Het beheren van je lokale vermeldingen is belangrijk. Dat doe je bijvoorbeeld door het lokaliseren van titel-tags met plaats en straatnamen, het toevoegen van local business schema’s en het maken van relevante lokale content (zoals lokale projecten uitlichten, lokale samenwerkingen en organisaties promoten en lokale evenementen/bijeenkomsten promoten.)

  • Social media:

Instagram & Facebook werken als een snelle en efficiënte manier om in contact te komen met lokale (potentiële) klanten. Binnen social media kun je gemakkelijk targetten op doelgroep en omgeving. Daarnaast bieden de platformen verschillende lokalisatie opties. Zoals het vermelden van je locatiegegevens in je profiel tot het taggen van je locatie in je post.

Waar te beginnen?

Hierbij wat kleine opstapjes om je lokale marketing te starten:

  1. Word lid van relevante lokale groepen en gebruik lokale hashtags in je social media. Kies bijvoorbeeld voor hashtags die te maken hebben met je omgeving. Zit jouw organisatie dichtbij het centraal station van Utrecht? Gebruik dan bijvoorbeeld de hashtags #Utrecht en #Hoogcatherijne. Zit jouw organisatie in Haarlem? Kies dan bijvoorbeeld voor de hashtags #Haarlem, #Hoofdsdtad, #Grotemarkt en #Vlaamsestad.
  2. Werk samen met lokale bedrijven. Promoot bijvoorbeeld de lokale supermarkt, of de nieuwe kledingwinkel bij jou op de hoek in ruil voor promotie voor jou. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om elkaars kaartjes bij elkaar neer te leggen en/of reclameposters op te hangen. Daarnaast is social media ook nog eens dé perfecte plek om elkaar te promoten. Bedenk bijvoorbeeld een leuke samenwerkingsdeal waarin je elkaar uitlicht op je socials.
  3. Lokaliseer (en optimaliseer) je website: zorg ervoor dat je je website relevant maakt voor de lokale doelgroep en klantenbestand. Wil je echt inspelen op je omgeving? Verander dan bijvoorbeeld titels of pay-offs. Bijvoorbeeld van ‘Kapper, gespecialiseerd in kleuren’ naar ‘de beste kleurenspecialist van Haarlem’.

Bij The Locals weten we als geen ander hoe belangrijk en krachtig lokale marketing is. Wil jij een (lokale) samenwerking aangaan waarbij je wel wat hulp kunt gebruiken om jouw lokale doelgroep aan je te verbinden? Vraag het aan The Locals, lokaal zit al in onze naam.

Benieuwd wat we voor je kunnen doen?