Zo maak jij goed gebruik van inhaakmomenten

De dagen worden kouder, donkerder en december is om de hoek… Voor je het weet zijn de feestdagen alweer voorbij: 2023 nadert. Een nieuw jaar, met nieuwe kansen. Ben jij van plan om dit jaar wél goed en strategisch aan de slag te gaan met je social media content? Het is belangrijk om consistent te posten op social media. En, dit is hoe je dit doet!

Een social planning maken met inhaakmomenten

Inhaakmomenten, wat zijn dat? Inhaakmomenten zijn dagen in het jaar die aan een thema of onderwerp worden gewijd. Een zogenoemde ‘inhaakdag’ kan bijvoorbeeld zijn: de dag van de Hamburger, Wereld fietsdag of Valentijnsdag. Inhaakmomenten zijn meer dan alleen de kerstdagen, paasdagen en de verjaardag van prinses Beatrix. Er zijn honderden verschillende inhaakmomenten waar jij je social post aan kan wijden. Gebruik maken van inhaakmomenten maakt je social media post een stukje relevanter, omdat je het koppelt aan een onderwerp of thema van die dag. Maar, daarnaast biedt het jou ook de handvaten in het maken van een goede social media planning. Zo kun je van te voren al de inhaakmomenten uitkiezen en deze verwerken in je content planning.

Het liefst wil je in je social media een combinatie maken van inhaakmomenten en actuele posts. Met actuele posts bedoelen we ‘onverwachte’ inhaakmomenten die op dat moment relevant zijn. Bijvoorbeeld wanneer er iets is gebeurt waarop jij kunt inhaken in je social posts. Of gewoon de posts die je in de week/maand zelf bedenkt.

Er zitten 365 dagen in het jaar. Aan bijna elke dag van het jaar zijn er één of meerdere thema’s/onderwerpen gekoppeld. Dat zijn wel meer dan 365 dagen waarop jij op kunt inspelen. Om het je wat makkelijker te maken hebben we een inhaakkalender voor je gemaakt met alle inhaakmomenten die je kunt gebruiken op social media. Check onderaan dit artikel!

Maar hoe gebruik je precies zo’n inhaakkalender? We hebben de belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet. 

Kies alleen de inhaakmomenten die voor jouw organisatie relevant zijn

    Heel leuk en aardig al die inhaakmomenten. Maar, vraag jezelf eerst af of elk inhaakmoment even relevant is voor jouw organisatie. Als lokale kapper is het bijvoorbeeld niet zo interessant om je social post te koppelen aan Wereld pinguïn of de Dag van het werkplezier in de zorg.

    Heb jij een restaurant? Kies dan voor inhaakdagen als Spagetthidag, de Dag van de Croissant of wereld Gindag. Hier kun je zowel mee inspelen op social media als in je restaurant.

    Kies niet alleen voor populaire inhaakmomenten

      Een inhaakkalender staat vol met verschillende inhaakmomenten. En dat is maar goed ook, want alleen inhaken op kerst, oud & nieuw en Valentijnsdag doet iedereen al. Jij wil je juist onderscheiden door in te spelen op de inhaakmomenten waar niet iedereen 1, 2, 3 aan denkt. Kies niet alleen voor populaire inhaakmomenten maar kies voor leuke inhakers die niet iedereen zal kiezen. Zo val jij meer op met je content en zou jouw social media post veel meer aanspreken.

      Gebruik je creativiteit

        Oke, je hoeft natuurlijk niet overal een inhaakmoment uit te halen. Maar, hoe leuk is het om je creativiteit te kunnen gebruiken in je inhaakmomenten. Sommige inhaakmomenten zijn misschien een beetje ver gezocht maar een beetje creativiteit kan ook zorgen voor een likeable en deelbare post. Die wil je juist hebben! Kies daarom voor bijvoorbeeld een uitdagend inhaakmoment en buig hem om naar een post dat past bij jouw organisatie. Voorbeeld:

        Heb jij een dierenwinkel? Maak een social post dat je wijd aan Kleed je Huisdier aan dag op 14 januari.


        Of:

        Deel jij af en toe een post in het thema ‘Behind The Scenes’ van jouw kantoor. Maak een post op 19 januari (Ruim je bureau op dag) en verzamel alle gekke dingen die je hebt gevonden op de desktops van je collega’s.

        Wissel af met actualiteiten

          Ja, we hebben het al gezegd maar we herinneren je er graag aan: blijf naast de inhaakmomenten ook inspelen op actuele posts. Heb jij bijvoorbeeld een post op de planning staan voor Wereld Emojidag maar is er deze week iets belangrijks gebeurt waar je ook op kunt inhaken? Kies dan voor de relevante en actuele inhaker. Social media is vooral NU relevant. Je wil vooral waarde bieden dat actueel is. Alles dat oud is, is niet meer boeiend. Een week later posten werkt dus niet meer.

          Maak gebruik van onze inhaakkalender!

          Hebben we jou al enthousiast gemaakt om aan de slag te gaan met een inhaakkalender? We’ve got you!

          Laat je gegevens achter en ontvang direct onze kalender vol inhaakmomenten.