Het gebruik van GIF’S, waarom en hoe je ze gebruikt

Als we het hebben over GIF’S denk jij misschien wel aan de drukke en chaotische websites in de jaren 90, die vol stonden met bewegend beeld van GIF’S. Deze GIF’S zagen eruit als korte video’s en hadden vooral veel weg van de vorm van een flipbook. Maar wat zijn precies GIF’S? Een GIF is een korte geluidsloze video, bestaat meestal uit 256 kleuren, is opgebouwd uit losse beelden die achter elkaar worden afgespeeld en speelt eindeloos door.

GIF staat voor Graphics Interchange Format. De GIF ontstond in 1987 en werd vervolgens heel populair. Dat omdat video maken nog een stuk ingewikkelder was en een soortgelijk ‘flipbook’ een stuk makkelijker ging. Maar, video werd steeds toegankelijker en daarom werden GIF’S later steeds minder gebruikt. Totdat in 2017 de GIF’s een comeback maakten.

Want, inmiddels worden GIF’S aangeboden op verschillende social media platformen en worden ze steeds populairder.

Wat te doen met GIF’S?

GIF’S worden vooral gebruikt om wat meer persoonlijkheid toe te voegen aan een bericht. GIF’S staan er vooral om bekend dat ze humoristisch zijn. Ze worden veel gebruikt onder dagelijkse gebruikers. Maar, wist je dat GIF’S ook geschikt zijn om te gebruiken als marketingmiddel. GIF’S worden wereldwijd veel gebruikt en worden gevonden op zoektermen afhankelijk die passen bij je gif. Maak je dus een relevante GIF met een leuke invalshoek en plaats je je logo erbij, heb je zomaar de kans dat heel veel gebruikers jouw GIF komen te zien. Zo maak je dus onopvallend een beetje extra reclame én heb jij leuke GIF’S om te verspreiden. Win-win!

GIF’S maken voor jouw organisatie

Zoals eerder vermeld zijn geanimeerde GIF’S opgebouwd uit losse beelden die achter elkaar worden afgespeeld. GIF’S hebben een loop, wat betekent dat ze oneindig doorspelen en geen start- of stopknop nodig hebben. Een GIF wordt vanuit fotobewerkingsprogramma’s ook aangeboden als een GIF-bestand als export formaat. Een geanimeerde gif kun je laten maken door een designer of bureau. De animatie kun je vervolgens omzetten als GIF in programma’s als GIPHY of TeNor.

Je eigen GIF via GIPHY en/of Tenor

GIPHY is een platform waar je, je raadt het al, GIF’S kan maken voor op social media platformen zoals iMessage, Instagram, Snapchat en TikTok. Het platform GIPHY is eigendom van Meta en daarom de grootste aanbieder om gemakkelijk GIF’S op social media platformen te zetten. Op GIPHY kun je zowel GIF’S als stickers uploaden.

Het verschil tussen een gif en een sticker? Een sticker in GIPHY is een GIF maar dan met een transparante achtergrond.

Sinds een aantal jaar heeft Google Tenor overgenomen, een van de andere grootste GIF-platformen. Voor de GIF-functie in WhatsApp wordt gebruik gemaakt van zowel Tenor of GIPHY. Het verschilt per gebruiker welke zoekmachine in Whatsapp gebruikt wordt.

GIF’S zijn overal populair, worden veel gebruikt en worden steeds meer toegevoegd op social media platformen. Dat maakt het gebruik van GIF’S extra interessant om in te zetten als marketing.

Wil jij graag je eigen gepersonaliseerde GIF’S van jouw organisatie? Wij kunnen het voor je regelen. 

Laat je gegevens achter!