6 vormen van digitale marketing
Online marketing is niet meer weg te denken in deze tijd. Maar, online marketing is een breed begrip. Wat valt er allemaal onder online marketing? En, welke manieren van online marketing zijn er allemaal? Want, online marketing is bij wijze van spreken een verzamelnaam voor alle mogelijkheden om reclame te maken in de online wereld. Inmiddels is online marketing niet alleen reclame via tv en radio maar is het ook social advertising, zoekmachine optimalisatie, e-mail marketing en nog véél meer.
Hoewel offline marketing nog steeds erg krachtig is en (volgens ons) niet zomaar zal verdwijnen, blijft online marketing groeien en zullen er nieuwe mogelijkheden in online marketing ontstaan. Om ervoor te zorgen dat je ze kan onderscheiden hebben we de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.
- SEO & SEA
SEO en SEA staat voor zoekmachinemarketing, zoekmachine optimaliseren en zoekmachine uitvoering. Zoekmachinemarketing wordt ook wel Search Engine Marketing genoemd. SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization en betekent eigenlijk simpelweg het optimaliseren van je online vindbaarheid. Dit zorgt ervoor dat Google jouw pagina of je website eerder omhoog laat komen in organische (zonder advertenties) zoekresultaten.
SEA staat voor Search Engine Advertising. Deze zoekmachineoptimalisaties gaan voornamelijk over de zoektermen verbeteren binnen advertenties. SEA is dus het optimaliseren van je advertentie in een zoekmachine om hiermee nog meer mensen aan te spreken en ze aan te zetten tot actie.
Zoekmachinemarketing zorgt ervoor dat je als bedrijf beter online gevonden wordt. SEO & SEA kun je toepassen op bijvoorbeeld een pagina, binnen je complete website of binnen je social media. Wil je weten hoe je SEO op Instagram inzet? Lees het hier.
Waarom je SEO en SEA zou moeten toepassen als marketingvorm? Door het verbeteren van je online vindbaarheid en zichtbaarheid wordt er gebouwd aan je merk of organisatie. Je zorgt voor een betere vindbaarheid. Een geschikte vorm om meer naamsbekendheid te krijgen en je merk meer onder de aandacht te brengen. Als je het aan ons vraagt een sterke manier van marketing.
- Social media marketing:
Social media marketing is breed. Eigenlijk vallen alle vormen van marketingactiviteiten op social media onder social media marketing. Dat kan op elk soort social media platform, afhankelijk waar jouw doelgroep zich het meest bevindt. Dat kan ook in andere vormen, afhankelijk van wat het beste past. Een vorm van social media marketing is bijvoorbeeld het draaien van advertenties. Dit is een vrij gemakkelijke en relatief goedkope vorm van social media marketing. Onder social media marketing valt ook bijvoorbeeld een samenwerking met een influencer, wat weer een stuk meer kan kosten.
Een groot voordeel van social media marketing is dat je het bijna altijd kunt inzetten. Dagelijks maken miljarden mensen gebruik van social media. Dat betekent dus dat er een grote kans is dat jouw doelgroep sowieso op één of meerdere social media platformen te vinden is. Juist daarom geloven wij dat social media marketing werkt. Social media marketing kun je inzetten om meer naamsbekendheid te krijgen, leads te genereren of simpelweg meer verkopen te krijgen. Met social media marketing kun je veel kanten op gaan en dat maakt het nu juist zo interessant.
- E-mail marketing
E-mail marketing, wat is dat precies? E-mail marketing is een manier van marketing die goed werkt wanneer de klanten al ‘half binnen’ zijn. Waarom? De klanten zijn enigszins al aan je verbonden omdat ze in je mailinglist staan. Ze hebben dus een keer contact met je gehad. Of jij hebt op een of andere manier één of meerdere e-mailadressen te verzamelen.
E-mail marketing is een oude manier van marketing en valt onder een vorm van direct marketing. De verzamelde e-mailadressen stuur je vaak (misschien wel wekelijks) een e-mail met informatie over je bedrijf.
Een voordeel aan e-mail marketing is dat de ontvangers vaak al interesse hebben in je product of dienst. Je noemt deze klant vaak een ‘warmere’ doelgroep. Dat betekent dat ze eerder over de streep zullen worden getrokken dan een klant die nooit eerder interactie heeft gevoerd. Juist omdat de klanten al eerder contact hebben gehad hebben ze een kortere band en zijn ze makkelijker aan te zetten tot actie. E-mail marketing wil je dus vooral inzetten wanneer je al veel potentiële klanten aan je verbonden hebt.
- Influencer marketing
Influencer marketing valt deels onder het kopje ‘social media marketing’. Dat komt omdat influencer marketing vaak wordt ingezet via social media. Maar, influencer marketing kan ook ingezet worden in bijvoorbeeld een tv campagne of buitenreclame. Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er gebruik wordt gemaakt van invloedrijke mensen op social media en hierbij het bereik en de voorbeeldfunctie wordt gebruikt voor het promoten van een product of dienst.
Door het hoge aantal volgers wordt er een hoog aantal volgers bereikt. Een nadeel aan influencer marketing is dat het relatief duur is. Een voordeel is dat het wel goed werkt.
Influencer marketing is vooral interessant wanneer je bijvoorbeeld graag een product wil verkopen. Zo kunnen je influencers gekoppeld worden aan je product en potentiële klanten overtuigen ook te kopen.
- Affiliate marketing
Affiliate marketing wordt ook weleens referral marketing genoemd en is een vorm van online marketing die producten of diensten promoot in ruil voor commissie. Affiliate marketing lijkt een beetje op influencer marketing maar werkt dan niet met één persoon met een groot bereik maar met een platform met een groot bereik. De online verkooptactiek is een tactiek waarbij de eigenaar van een product/dienst de verkoop verhoogt door andere verkopers, met dezelfde doelgroep (affiliates) het product/dienst aan te raden. Dit kan door het te delen in een blog, een podcast, op social media of bijvoorbeeld op een website. Een affiliate verdient commissie zodra het aanbevolen product wordt gekocht. Affiliate marketing kan vooral sterk bijdragen als je product/dienst al goed in de markt valt maar net wat extra aandacht mag.
- Display adverteren
Display adverteren is een marketingvorm waarbij je advertenties zichtbaar zijn op websites of op social media pagina’s waar je doelgroep te vinden is. Er zijn verschillende vormen van display advertenties. De meest bekende vorm van display advertenties zijn banners bovenaan de zoekresultaten in Google. Maar, display advertenties kunnen ook worden verspreid als video, via social media of via websites.
Display advertenties zijn vooral goed om je zichtbaarheid van je merk, dienst of product te verhogen en is vooral geschikt om je potentiële klant in de customer journey op een gemakkelijke en snelle manier aan te spreken.
Al die vormen van digitale marketing heeft je misschien aan het denken gezet. Misschien wil je graag aan de slag met digitale marketing. Welke vorm van digitale marketing past het beste bij jouw organisatie en/of merk?
Kun je wel wat hulp gebruiken. Wij kunnen elke vorm van digitale marketing (en meer) voor je in realiteit gaan zetten. Wil je graag aan de slag?