Waarom het schrijven van een goede briefing belangrijk is & hoe je dat doet

/

Een ijzersterk concept, een krachtige strategie of een prachtig eindresultaat van een opdracht, begint bij het begin: een duidelijke briefing. Een opdracht begint bij de opdrachtgever. Het is belangrijk dat een opdrachtgever een duidelijk doel voor ogen heeft. Want, pas waar een sterk doel is, komt een sterk eindresultaat. Bij The Locals zeggen we wel eens: ‘when you have shitty input, you will have shitty output’. Wat we daarmee bedoelen: alles valt en staat met een goede en duidelijke briefing.

Een goede briefing is fijn voor iedereen. Hoe beter we elkaar begrijpen, hoe beter we elkaar aanvoelen, des te beter het eindresultaat van je opdracht. Want, een goede briefing helpt creatieve mensen in heldere lijnen te denken.

Voordelen van een duidelijke briefing:

Een duidelijke briefing brengt veel voordelen met zich mee. Allereerst bespaar je met een duidelijke briefing enorm veel tijd. Het verfijnen van een opdracht, het samenstellen van een duidelijke doelstelling, de opdracht die verkeerd wordt begrepen… Noem maar op. Maar, daarnaast draagt een duidelijke briefing ook bij aan een fijnere samenwerking. Een goede briefing leidt ertoe dat we vanaf de start met elkaar op één lijn zitten.

Hoe schrijf je een goede briefing?

Een goede en duidelijk briefing maken kun je leren. Om je te helpen zijn er aantal tips geformuleerd die je gaan helpen bij een goede en duidelijke briefing.

  1. Ga aan de slag met je hoofddoel

Een briefing ontstaat eigenlijk vanuit het grote doel. Met dat doel voor ogen kan je verder werken naar je plan en het maken van een duidelijke briefing. Schrijf je hoofddoel op en bespreek het met een aantal collega’s. Op deze manieren heb je ook andere ogen die mee kunnen kijken. Maak vervolgens je hoofddoel SMART.

SMART staat voor:

Specifiek

Meetbaar

Acceptabel

Realistisch

Tijdsgebonden

2. Werk je hoofddoelstelling uit en beantwoord een aantal vragen

    Voordat een briefing ontvangen wordt is het fijn om een aantal basisvragen beantwoord te hebben. Beantwoord eerst voor jezelf een aantal vragen als:

    - Wat is de aanleiding van de opdracht/actie?

    - Welke achtergrondinformatie is van belang?

    - Heb je een USP en wat is deze?

    Al deze vragen komen samen in een briefingsdocument. Om het je wat makkelijker te maken hebben we een downloadbaar briefingsformulier voor je gemaakt. Check onderaan dit artikel!

    3.Schrijf in een heldere taal en houd het kort en bondig

    Bij een briefing geldt: hoe makkelijker hoe beter. Een duidelijke taal hoort daarbij. Maar, te uitgebreid is te veel. Dit maakt sommige dingen alleen maar ingewikkeld. Probeer daarom wel nog kort en bondig te blijven. Dit zorgt ervoor dat je niet te ingewikkeld gaat doen en de opdrachtgever op het verkeerde been zet.

    4. Communiceer duidelijk in een budget.

    Als opdrachtnemer is het van belang om het beschikbare budget te weten. Een vaak voorkomend geval is dat de plannen groter zijn dan het budget. Wees van te voren duidelijk in het budget waar jullie over beschikken. Dan weet een opdrachtnemer ook gelijk welke mogelijkheden er zijn.

    5. Een debriefing

    Een duidelijke briefing zorgt voor een duidelijke debriefing. De debriefing is de laatste check waarin de briefing wordt teruggekoppeld naar jou. Door middel van een debriefing wordt er gecheckt of de opdracht goed is begrepen. Hoe beter en duidelijker jouw briefing is, hoe beter en duidelijker een terugkoppeling.

    Download hier het briefingsforumulier

    Kan jij wel wat hulp gebruiken? Dit document geeft je de handvaten bij het formuleren van een sterke briefing. Vul je gegevens in en ontvang direct het briefingsformulier in je mail.

    Je kunt dit formulier alleen gebruiken als je JavaScript aanzet in je browser.