Wat is holistische marketing, 360-marketing én het verschil?

Zo nu en dan krijgen wij wel eens de vraag om aan de slag te gaan met 360-campagne, een holistische marketingcampagne of allebei.

Hoewel er behoorlijk wat marketingtermen zijn die het soms bijna ingewikkelder maken dan dat het eigenlijk is, laten we je wel graag kennis maken met deze twee manieren van marketing en waarom het op dit moment zo populair is.

Wat is holistische marketing?

Misschien moet je bij de naam ‘holistische marketing’ niet gelijk denken aan scherpe strategieën, duidelijke concepten en creatieve campagnes. Holistische marketing klinkt vooral heel zweverig. Maar, holistische marketing heeft niks te maken met gemberthee, wierrook en yoga.

Holisme staat voor ‘het geheel’. Ergens op een holistische wijze naar kijken betekent dus eigenlijk kijken naar het geheel. Bij holistische marketing gaat het er dus ook om naar alle elementen te kijken. Holistische marketing komt van Kotler en Kevin Lane. Bij deze manier van marketing wort er ingegaan op de vier componenten: relatiemarketing, geïntegreerde marketing, interne marketing en maatschappelijk verantwoorde marketing. Bij deze manier van marketing wordt er erkend dat alles ertoe doet en de noodzaak ligt om een brede en geïntegreerde visie aan te nemen. In het boek Marketing Management van Kotler & Keller schrijven ze dan ook: “Holostische marketing is dat ‘alles’ ertoe doet in marketing.”

Eigenlijk gaat holistische marketing over een consistente en crossmediale stroom van content die gericht is op de klant en naadloos (vanzelf) in elkaar overgaat. Belangrijk bij holistische marketing is consistentie. Dat klinkt makkelijker dan dat het is. Alleen bij consistentie komt de kracht van holistische marketing. Als er namelijk teveel ‘gaten’ tussen zitten, zal de manier van marketing niet meer worden gezien als een geheel.

Wat is 360 marketing?

360 graden marketing is een marketingterm dat lijkt op holistische marketing. In een snel scrollende wereld van ontelbaar veel prikkels, uit de grond stampende innovaties, enorme groei in online platformen en marketingmiddelen wordt de consument minder snel getriggerd als vroeger. Het idee van 360 graden marketing is om je marketingaanpak helemaal ‘rond’ te krijgen. Dat wordt gedaan door de marketing in te zetten in verschillende kanalen en platformen om hiermee meerdere consumenten of consumenten meerdere keren aan te spreken. Dat wordt gedaan door overal een campagne door te trekken. Bijvoorbeeld op tv, op de radio, in buitenreclame en op social media. Het doel van 360 graden marketing is vooral bekendheid geven aan je merk of campagne.

360 marketing, oftewel crossmediale marketing, is eigenlijk een marketingcampagne dat niet op één platform of kanaal wordt ingezet maar op meerder plekken tegelijkertijd.

Holistische marketing en 360 graden marketing, wat is het verschil?

Over het algemeen zijn beide marketing strategieën een beetje hetzelfde in elkaar gestoken. Beide strategieën zijn gericht op een brede manier van marketing en op een brede manier een doelgroep aansteken. Het verschil tussen holistische marketing en 360 graden marketing? Bij holistische marketing wordt er meer ingegaan op alle kanten van marketing zoals interne marketing, relatiemarketing en geïntegreerde marketing. Bij 360 graden worden er vooral meerdere platformen gebruikt maar is de marketing nog alleemaal van één dezelfde insteek.

Waarom wij liever werken met gewoon ‘marketing’ en ‘campagnes’

Bij The Locals geloven we het meest in marketing dat bij jou en je organisatie past. Graag gaan we aan de slag met een op maat gemaakt marketingplan waarbij we handmatig kijken naar jouw wensen en behoeften. 


Wil jij graag met ons in gesprek om te kijken wat we voor je kunnen doen door middel van een op maat gemaakte marketingcampagne? 

Laat dan even je gegevens achter en we nemen contact met je op.